sel.8_30.png

Δέντρα: Κάθε χρόνο τα δέντρα του Λονδίνου αφαιρούν 2.400.000 τόνους ατμοσφαιρικής ρύπανσης (peegep.gr 24/6/2018).

ΚΓΠ (CAP): Ο προταθείς προϋπολογισμός της ΚΓΠ στην Ε.Ε. για τα έτη 2021-2026 είναι 265,2 δις € για άμεσες ενισχύσεις, 20 δις € για μέτρα στήριξης της αγοράς και 78,8 δις € για την αγροτική ανάπτυξη, ενώ άλλα 10 δις € θα δοθούν μέσω Horizon για έρευνα. Η Ελλάδα θα πάρει 18,26 δις € (14,25 δις € άμεσες, 0,44 δις € αγοράς και 3,57 δις € αγροτική ανάπτυξη, ellinikigeorgia.gr 4/6/2018, σ.σ. το πρόβλημα δεν ήταν ποτέ το ύψος των διαθέσιμων κεφαλαίων, το πρόβλημα είναι η αποδοτική διαχείρισή τους, δηλαδή πόσα ευρώ παράγονται από τις επιδοτήσεις ή αν απλώς καταναλώνονται).

Αγροφορολογικά: Οι αγρότες του ειδικού καθεστώτος δικαιούνται επιστροφή του ΦΠΑ, που επιβάρυνε τις εισροές τους. Σε νέο εγχειρίδιο που εξέδωσε η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) για φορολογικά ζητήματα περιγράφονται αναλυτικά οι αλλαγές. Βάση επί της οποίας υπολογίζεται η επιστροφή με τον κατ’ αποκοπή συντελεστή (6%) αποτελεί το συνολικό ποσό που προέρχεται από παράδοση αγροτικών προϊόντων από δική τους αγροτική εκμετάλλευση ή παροχή αγροτικών υπηρεσιών στο πλαίσιο της αγροτικής εκμετάλλευσής τους που πραγματοποιούν προς άλλο υποκείμενο στον φόρο, καθώς και από απόσυρση αγροτικών προϊόντων (σ.σ. και πολλά άλλα που δεν κατάλαβα…, agrotypos.gr, texnologosgeoponos.gr 23/6/2018).

Ιχθυοκαλλιέργειες: Σημαντικές είναι οι αναπτυξιακές προοπτικές για τις ελληνικές ιχθυοκαλλιέργειες. Ο κλάδος των υδατοκαλλιεργειών είναι ο ταχύτερα αναπτυσσόμενος κλάδος στον πρωτογενή τομέα, ενώ τα διαθέσιμα κονδύλια της Ε.Ε. για συγκεκριμένες δράσεις φθάνουν το 1,2 δις € μέχρι το 2020. «Πρέπει να στραφούμε στα θέματα της παραγωγικής ανασυγκρότησης της χώρας και να απομακρυνθούμε από τη γενική πολιτική συζήτηση. Οφείλουμε να στραφούμε προς την παραγωγή προϊόντων υψηλής αξίας, ανταγωνιστικών προς τη διεθνή αγορά. Απαιτείται να γίνει η παραγωγή σε οργανωμένες περιοχές και να συνδυάζεται και με άλλους τομείς της οικονομίας μας, διασφαλίζοντας το συγκριτικό πλεονέκτημα της χώρας, που είναι το περιβάλλον» (Στ. Πιτσιόρλας, υφυπουργός Οικονομίας και Ανάπτυξης). «Υπάρχει ανάγκη για προβολή της εθνικής ταυτότητας, που προβάλλεται με το σήμα “Fish from Greece”/”Ελληνικό Ψάρι”. Η ζήτηση για πρωτεϊνούχες τροφές θα καθοδηγεί τις αγορές και γι’ αυτό τα ψάρια έχουν πολύ καλές προοπτικές» (Συνέδριο Ιχθυοκαλλιέργειας, ΑΠΕ, iefimerida.gr 22/6/2018).

Μανιτάρια: Ένα απίστευτο μουσείο μανιταριών στα Μετέωρα προσφέρει γεύσεις, μια πλούσια συλλογή πτηνών και θηλαστικών, καθώς και ένα ολοκληρωμένο εκθετήριο μανιταριών. Η παρουσίαση των συλλογών μέσα από διοράματα αναπαριστά με απόλυτη ακρίβεια το φυσικό περιβάλλον όπου διαβιούν τα ζώα και αναπτύσσονται τα μανιτάρια. Το 2016 το μουσείο ήταν υποψήφιο για δύο βραβεία της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας Μουσείων. Γίνονται ομαδικές ξεναγήσεις και ατομικές με QR στα ελληνικά και στα αγγλικά, ενώ τα μανιτάρια είναι γλυπτά. Το μουσείο οργανώνει μανιταροδράσεις στα γύρω βουνά και μαθήματα μαγειρικής, αλλά και γευστικές εμπειρίες. Τέλος, το μουσείο έχει πωλητήριο για προϊόντα από μανιτάρι και άλλα εκλεκτά τρόφιμα (iefimerida.gr 22/6/2018).

Μικρά νησιά: Με απόφαση του υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων κ. Βαγγέλη Αποστόλου καθορίστηκε το ύψος ενίσχυσης για το 2017 ανά επιλέξιμο τόνο αγελαδινού, πρόβειου και αίγειου γάλακτος, παραγόμενου στα μικρά νησιά του Αιγαίου, που προορίζεται για την παραγωγή παραδοσιακών τυριών και γιαούρτης ως εξής: α. σε 54,7 ευρώ ανά επιλέξιμο τόνο αγελαδινού και αίγειου γάλακτος και β. σε 78 ευρώ ανά επιλέξιμο τόνο πρόβειου γάλακτος για το έτος 2017 (neapaseges.gr 26/6/2018).

Δέντρο-web: Τα δέντρα μιλούν και μοιράζονται τους πόρους ακριβώς κάτω από τα πόδια μας χρησιμοποιώντας ένα δίκτυο μυκήτων με το παρατσούκλι Wide Web. Μερικά φυτά χρησιμοποιούν το σύστημα για να στηρίξουν τους απογόνους τους, ενώ άλλα για να σαμποτάρουν τους αντιπάλους τους (www.bbc.com).

Vegans: Οι vegans έχουν επιλέξει να βγάλουν από τη ζωή τους οποιοδήποτε προϊόν ζωικής προέλευσης. Η νέα αυτή παγκόσμια τάση τελευταία ανθεί και στην Ελλάδα. Η φέτα με βάση το αμύγδαλο, το καπνιστό τσένταρ από ρεβίθια και η παρμεζάνα από κάσιους είναι μερικά από τα vegan κατάστατα τυριού από 100% φυτικές πρώτες ύλες. Βασικό συστατικό για την παρασκευή vegan εναλλακτικών τυριού θεωρείται το άγαρ άγαρ ή αλλιώς η ζελατίνη των χορτοφάγων. Παράγεται από φύκια και έχει ακριβώς τις ίδιες ιδιότητες με τη ζελατίνη, αφού βοηθά στο να πήξουν γρήγορα τα υδαρή μείγματα. Πωλείται σε μορφή σκόνης ή σε νιφάδες και κοστίζει περίπου 60 €/κιλό. Τα προϊόντα με φυτικά λιπαρά-υποκατάστατα τυριού προέρχονται από σόγια (τοφού) και από άμυλο πατάτας (Κ. Δράκου, cheeselovers.gr 24/6/2018).

Ένωση «Πέλοπας»: Ιδρύθηκε ένωση φορέων κοινωνικής και αλληλέγγυας οικονομίας στην Πελοπόννησο με τον τίτλο Ένωση «Πέλοπας» σύμφωνα με τον Ν. 4430/16 για την ΚΑΛΟ με στόχο την ανάπτυξη φορέων ΚΑΛΟ στην Πελοπόννησο. Στην Ένωση «Πέλοπας» συμμετέχουν οι παρακάτω ΚΟΙΝΣΕΠ, η δε συμμετοχή είναι ανοιχτή σε όλους: 1. ΚΟΙΝΣΕΠ «ΠΑΛΜΙ», Μεσσηνία 2. ΚΟΙΝΣΕΠ «Το Φανάρι», Αρκαδία 3. ΚΟΙΝΣΕΠ «Λογής Καλούδια», Κορινθία 4. ΚΟΙΝΣΕΠ «Green Voice», Κορινθία 5. ΚΟΙΝΣΕΠ «Μήτιδα», Κορινθία 6. ΚΟΙΝΣΕΠ «Μαίναλον», Αρκαδία 7. ΚΟΙΝΣΕΠ «Techne Sce», Κορινθία 8. ΚΟΙΝΣΕΠ «Σχοινούσα», Κορινθία 9. ΚΟΙΝΣΕΠ «Πέντε Σκούφοι», Κορινθία 10. ΚΟΙΝΣΕΠ «Φλόγα Ελλάς», Κορινθία 11. ΚΟΙΝΣΕΠ «Μελανθώ», Αργολίδα 12. ΚΟΙΝΣΕΠ «Re-think», Μεσσηνία 13. ΚΟΙΝΣΕΠ «Πελοποννησιακή», Λακωνία. Επικοινωνία: Γ. Λαγός (6944 363532), Β. Γιόκαρης (6974 392097), Π. Σουκαράς (6955 952940), Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε..

«Μακεδονικός»: «Η εφαρμογή της συγκεκριμένης συμφωνίας θα αποτελέσει την ταφόπλακά μας. Δεν είναι ορατός μόνο ο κίνδυνος να απαιτήσουν να αφαιρεθεί κάθε λέξη “μακεδονικός” από τα 11 εκ των 16 συνολικά κρασιών μας που εξάγουμε σε συνολικά 30 χώρες ως ΒΑΕΝΙ και φέρουν τον όρο “προστατευόμενη γεωγραφική ένδειξη Μακεδονίας”, αλλά ελλοχεύει το ενδεχόμενο να πωλούν στις διεθνείς αγορές και οι Σκοπιανοί κρασί με τον συγκεκριμένο τίτλο». Πριν από 7 χρόνια το Vaeni και ο Τσάνταλης κέρδισαν τον εξωδικαστικό αγώνα, απαγορεύοντας στους Σκοπιανούς να πωλούν στις ξένες αγορές κρασί με την ονομασία «μακεδονικό» (Γ. Φουντούλης, ΒΑΕΝΙ Νάουσα, agrocapital.gr, texnologosgeoponos.gr 20/6/2018).

Συμφωνία με ΠΓΔΜ: «Σε σχέση με τα προαναφερόμενα ονόματα και ορολογίες, στις εμπορικές ονομασίες (commercial names), στα εμπορικά σήματα και στις επωνυμίες (trademarks και brand names) τα μέρη συμφωνούν να υποστηρίξουν και να ενθαρρύνουν τις επιχειρηματικές κοινότητές τους να θεσμοθετήσουν έναν ειλικρινή, δομημένο και με καλή πίστη διάλογο και να εξετάσουν όλα τα σχετικά ζητήματα σε διμερές και διεθνές επίπεδο. Για την υλοποίηση των προαναφερόμενων προνοιών θα δημιουργηθεί μια διεθνής ομάδα ειδικών, η οποία θα αποτελείται από εκπροσώπους των δύο κρατών στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης με την κατάλληλη συνεισφορά των Ηνωμένων Εθνών και του ΔΟΤ»!

Συστατικά: Από 1/4/2020 θα εφαρμοστεί κανονισμός που εγκρίθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή (28/5/2018) και προβλέπει την αναγραφή της προέλευσης των πρωταρχικών υλικών στα τρόφιμα (agronews.gr, meatplace.gr 26/6/2018).

Αντιπατέντες: Οι καλλιέργειες που προκύπτουν από τις «νέες τεχνικές αναπαραγωγής των φυτών» είναι οι νέοι γενετικά τροποποιημένοι οργανισμοί που διαιωνίζουν τη βιομηχανική γεωργία. «Η πραγματική καινοτομία δεν βρίσκεται στις βιοτεχνολογίες, αλλά στην αναδιοργάνωση του συστήματος διανομής τροφίμων, τη διάδοση της γεωργίας χαμηλών εισροών, τη στήριξη της συμμετοχικής αναπαραγωγής τοπικών ποικιλιών και τη σύνδεση των αρχέγονων ποικιλιών με τις σύγχρονες γνώσεις για τα οικοσυστήματα». Το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο θα αποφασίσει (πράσινοι, euractiv.gr 3/7/2018).

Labels: Ετικέτες όπως «βιολογικά» ή «οργανικά» ενθαρρύνουν τους καταναλωτές να θεωρήσουν τα προϊόντα ως πιο υγιεινά. Τα προϊόντα που φέρουν ετικέτες «χαμηλής περιεκτικότητας σε νάτριο», «φυσικό» και «ελεύθερο» εκτιμώνται από τους καταναλωτές ως υγιεινά. Ο ισχυρισμός «ελεύθερα γλουτένης» έχει κερδίσει τους καταναλωτές για να χάσουν βάρος. Η ετήσια αύξηση του τζίρου των προϊόντων χωρίς γλουτένη παγκοσμίως ανέρχεται σε 12% και σε πάνω από 3,5 δις δολάρια (Euromonitor). Οι ασθενείς με κοιλιοκάκη αποτελούν το 1%-3% του γενικού πληθυσμού, ποσοστό που δεν δικαιολογεί σε καμία περίπτωση τα τεράστια κέρδη από την κατανάλωση των τροφίμων χωρίς γλουτένη. Τα προϊόντα χωρίς γλουτένη είναι ιδιαίτερα δημοφιλή στις γυναίκες, στους μη λευκούς και σε όσους έχουν χαμηλότερο κοινωνικοοικονομικό status και χαμηλότερο επίπεδο εκπαίδευσης. Οι καταναλωτές που προτιμούν τρόφιμα χωρίς γλουτένη είναι πιθανόν να αγοράσουν προϊόντα χαμηλότερης ποιότητας, πιστεύοντας ότι είναι πιο υγιεινά. Η αποφυγή κατανάλωσης ολικών σπόρων ή γλουτένης από ανθρώπους που δεν πάσχουν από κοιλιοκάκη αυξάνει τον κίνδυνο καρδιακής νόσου (British Medical Journal 2017, Χ. Ζαβός, peptiko.gr, logiastarata.gr 20/6/2018).

Δημήτρης Μιχαηλίδης,
Δημόσια γράφων-«ΑγροΝέα»

Share this post

Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn