
Κάθε χρόνο, περίπου 90.000–100.000 μαθητές συμμετέχουν στις Πανελλήνιες εξετάσεις (το 2025 συμμετείχαν 103.257 υποψήφιοι από ΓΕΛ και ΕΠΑΛ). Ωστόσο, σύμφωνα με στοιχεία του Υπουργείου Παιδείας, περίπου το 30% των υποψηφίων δεν καταφέρνει να εισαχθεί στη σχολή πρώτης επιλογής, ενώ ένα σημαντικό ποσοστό μένει εκτός δημόσιων ΑΕΙ.
Αυτό οδηγεί ολοένα και περισσότερους νέους σε ιδιωτικά πανεπιστήμια και κολέγια, τα οποία τα τελευταία χρόνια γνωρίζουν αυξημένη ζήτηση, ιδίως στα αγγλόφωνα προγράμματα.
Δημόσιο και Ιδιωτικό Πανεπιστήμιο με μια ματιά
Κριτήριο | Δημόσιο Πανεπιστήμιο | Ιδιωτικό Πανεπιστήμιο / Κολέγιο |
Κόστος φοίτησης | Δωρεάν | 5.000€ – 12.000€ ετησίως |
Αναγνώριση πτυχίου | Απόλυτη, εντός & εκτός Ελλάδας | Εξαρτάται από τη συνεργασία με ξένο ΑΕΙ |
Μέγεθος τμημάτων | Πολύ μεγάλο | Μικρό (20–40 φοιτητές) |
Επαφή με καθηγητές | Σχετικά περιορισμένη | Στενή, εξατομικευμένη |
Υποδομές | Διαφοροποιούνται: συχνά παλιές, αλλά υπάρχουν και τμήματα με εξαιρετικές υποδομές | Σύγχρονες, τεχνολογικά εξοπλισμένες |
Επαγγελματικές προοπτικές | Υψηλές, αλλά με ενδεχόμενη δυσκολία σύνδεσης με την αγορά εργασίας | Έμφαση στη σύνδεση με την αγορά εργασίας |
Κοινωνικό κύρος | Υψηλό | Διαφοροποιημένο, ανάλογα με το ίδρυμα |
Οι φωνές μαθητών και γονέων
- «Δεν θέλω να δώσω Πανελλήνιες, δεν αντέχω αυτή την πίεση»
- «Τι πειράζει κι αν δεν πέρασα; Θα πάω σε ένα ιδιωτικό πανεπιστήμιο»
- «Δεν μπορούμε να στείλουμε το παιδί εκτός πόλης. Δεν μας φτάνουν τα χρήματα, θα το στείλουμε σε ιδιωτικό»
- «Τι ιδιωτικό, τι δημόσιο· όλα τα ίδια είναι»
- «Ήμουν στο 3ο πεδίο, αλλά κατάλαβα ότι δεν μου ταιριάζει. Θα πάω σε ιδιωτικό πανεπιστήμιο στη Νομική»
Πόση αλήθεια κρύβουν αυτές οι απόψεις;
Κριτήρια εισαγωγής σε ιδιωτικά πανεπιστήμια
Σύμφωνα με το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο, για την εισαγωγή στα προγράμματα πρώτου κύκλου σπουδών απαιτείται:
- Οι Έλληνες ή αλλοδαποί πολίτες να είναι κάτοχοι απολυτηρίου ΓΕΛ ή ΕΠΑΛ και να έχουν συμμετάσχει στις Πανελλήνιες εξετάσεις, συγκεντρώνοντας τουλάχιστον την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής (Ε.Β.Ε.).
- Να είναι κάτοχοι ισότιμων απολυτηρίων τίτλων αναγνωρισμένων ξένων σχολείων της ημεδαπής (επιπέδου 4 του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων).
- Να διαθέτουν διεθνείς απολυτήριους τίτλους ή ισότιμα απολυτήρια που τους δίνουν δικαίωμα εισαγωγής σε τριτοβάθμια ιδρύματα της χώρας όπου φοιτούν. Συνεπώς:
- Οι Έλληνες φοιτητές πρέπει να έχουν δώσει Πανελλήνιες και να πιάσουν την Ε.Β.Ε.
- Δεν είναι δυνατή η αλλαγή επιστημονικού πεδίου (π.χ. από Ιατρική στο 3ο πεδίο σε Νομική), αφού απαιτείται η Ε.Β.Ε. ανά πεδίο.
Οικονομική διάσταση
Σύμφωνα με έρευνα του ΟΟΣΑ, η Ελλάδα συγκαταλέγεται στις χώρες με το υψηλότερο ιδιωτικό κόστος στη «δωρεάν» εκπαίδευση, εξαιτίας φροντιστηρίων, στέγασης και μετακινήσεων.
Ενδεικτικά ετήσια κόστη:
Κατηγορία | Δημόσιο ΑΕΙ (μέσος όρος) | Ιδιωτικό ΑΕΙ (μέσος όρος) |
Φροντιστήρια / προετοιμασία | 3.000€ – 6.000€ | – |
Ενοίκιο / διαβίωση | 4.000€ – 7.000€ | 4.000€ – 7.000€ |
Δίδακτρα | Δωρεάν | 5.000€ – 12.000€ |
Σύνολο | 7.000€ – 13.000€ | 10.000€ – 19.000€ |
Η ανερχόμενη τάση
Με τον νόμο του 2024 για τη λειτουργία μη κερδοσκοπικών ξένων πανεπιστημίων στην Ελλάδα, το τοπίο αλλάζει ριζικά.
Η είσοδος ξένων πανεπιστημίων θα ενισχύσει τον ανταγωνισμό, δημιουργώντας περισσότερες επιλογές για τους φοιτητές αλλά και αυξημένη ανάγκη καθοδήγησης για την επιλογή του κατάλληλου ιδρύματος.
Τα μη κρατικά πανεπιστήμια θα αρχίσουν να δέχονται αιτήσεις από τον Σεπτέμβριο του 2025. Οι τίτλοι σπουδών τους θα σφραγίζονται από το Υπουργείο Παιδείας και δεν θα απαιτείται αναγνώριση από τον ΔΟΑΤΑΠ.
Ποια ιδιωτικά πανεπιστήμια πήραν άδεια λειτουργίας;
Αθήνα
- The University of Keele: Νομική Σχολή, Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών, Σχολή Ιατρικής και Επιστημών Υγείας.
- University of Nicosia: Ιατρική Σχολή, Σχολή Ανθρωπιστικών Σπουδών και Κοινωνικών Επιστημών, Σχολή Διοίκησης Επιχειρήσεων, Σχολή Επιστημών και Μηχανικής, Σχολή Επιστημών Ζωής και Υγείας, Νομική Σχολή.
Θεσσαλονίκη
- The Open University: Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών, Σχολή Διοίκησης Επιχειρήσεων, Σχολή Τεχνολογικών Επιστημών.
- The University of York: Σχολή Νομικής και Ανθρωπιστικών Σπουδών, Σχολή Επιστημών, Σχολή Διοίκησης Επιχειρήσεων.
Συμπέρασμα
Η επιλογή ενός ιδιωτικού πανεπιστημίου δεν είναι «εύκολη λύση» ούτε απαλλαγή από την προσπάθεια. Συχνά επικρατεί η λανθασμένη εντύπωση ότι η φοίτηση σε ιδιωτικό ίδρυμα είναι απλούστερη ή ότι η αποφοίτηση είναι δεδομένη.
Επιπλέον, οι μαθητές που δεν έχουν κάνει επαγγελματικό προσανατολισμό συχνά δυσκολεύονται εξίσου να επιλέξουν σπουδές σε ιδιωτικό πανεπιστήμιο. Μια λανθασμένη επιλογή μπορεί να έχει βαρύτερο ψυχολογικό και οικονομικό κόστος για τον φοιτητή και την οικογένειά του.
Στην About Career παρέχουμε όλες τις πληροφορίες και την απαραίτητη καθοδήγηση, ώστε οι υποψήφιοι να κάνουν την επιλογή που ανταποκρίνεται στις επιθυμίες και τις δυνατότητές τους.
Η απόφαση μεταξύ δημόσιου και ιδιωτικού πανεπιστημίου δεν είναι μόνο εκπαιδευτική· είναι ταυτόχρονα οικονομική, κοινωνική και επαγγελματική. Σε κάθε περίπτωση, ο ρόλος του Συμβούλου Επαγγελματικού Προσανατολισμού είναι καθοριστικός: να βοηθήσει τον νέο άνθρωπο να χαράξει τον δρόμο που του ταιριάζει πραγματικά.
✍️ Γράφει η
Ανδρομάχη Παπαγιαννάκη
Σύμβουλος Επαγγελματικού Προσανατολισμού – About Career