personal_branding_2.jpg

Θυμάσαι τότε που ήσουν πιτσιρίκι και ήθελες πολύ κάτι; Σε ποιον πήγαινες να το ζητήσεις; Στον μπαμπά, στη μαμά ή στη γιαγιά σου; «Εξαρτάται», θα μου πεις, «από το τι ήθελα, πότε το ήθελα, ποιος μπορούσε να μου το δώσει/αγοράσει...». Ε, κάπως έτσι πρέπει να σκεφτείς και τώρα που μεγάλωσες, αναφορικά με το σε ποιον στοχεύεις να καταναλώσει τα προϊόντα, τις ιδέες ή τις υπηρεσίες σου. Το personal branding δεν έχει ναρκισσιστικό χαρακτήρα. Απευθύνεται στους άλλους.

Βρες το κοινό-στόχο σου

(Το target group σου, που λένε και στο χωριό μου!)

Δεν έχει νόημα να ξοδεύεις ενέργεια, χρόνο και χρήμα απευθυνόμενος σε όλους. Δεν μπορείς να στοχεύεις σε όλους – αν και μπορείς να «πουλάς» σε όλους τη «φίρμα» σου. Αυτό θα το πετύχεις εφόσον αφουγκράζεσαι τα προβλήματα και τις ανάγκες των ατόμων, συμμετέχοντας σε κάποιο φόρουμ σχετικό με το αντικείμενό σου, σχολιάζοντας posts στο Facebook, παραθέτοντας την άποψή σου σε LinkedIn groups που σχετίζονται με το πεδίο των ενδιαφερόντων σου ή και απαντώντας (σοβαρά) σε ερωτήσεις που τίθενται στο Quora.com.

Γενικότερα, είναι σημαντικό να σχετιστείς με όσο περισσότερους ανθρώπους αναζητούν λύσεις που μπορείς να προσφέρεις. Στο προηγούμενο άρθρο (Personal branding – Α’ μέρος) τονίσαμε ότι για να «χτίσει» κάποιος τη «φίρμα» του πρέπει απαραίτητα εν αρχή να βρει σε τι είναι ξεχωριστός/ή και στη συνέχεια πώς μπορεί να προσφέρει στους συνανθρώπους του μ’ αυτή την ειδικότητά του. Επανερχόμαστε, λοιπόν, κυρίως στο δεύτερο, εστιάζοντας στο τι ζητούν οι άλλοι από μας και πώς μπορούμε να τους το προσφέρουμε.

Ειδικότερα, προσπαθούμε να μάθουμε όσο το δυνατόν περισσότερα (φύλο, ηλικία, ιδιότητα, χόμπι, αξίες, κίνητρα κ.ά.) για το κοινό που μπορεί να μας πληρώσει γι’ αυτό που κάνουμε καλά, καθώς και για όσους επηρεάζουν τους πιθανούς καταναλωτές των υπηρεσιών ή των προϊόντων μας. Στη συνέχεια, σχεδιάζουμε με προσοχή τον τρόπο με τον οποίο θα επιχειρήσουμε να προσεγγίσουμε τα άτομα αυτά. Οι σελίδες κοινωνικής δικτύωσης παρέχουν πολλές δυνατότητες ώστε να δημιουργήσουμε μια αξιόπιστη σχέση και να προβάλουμε τις ικανότητες και τις δυνατότητές μας. Σαφώς αυτό σημαίνει ότι επιδιώκουμε να απαντάμε σε ερωτήσεις και να προσφέρουμε tips για επίλυση προβλημάτων, χωρίς βέβαια να χρησιμοποιούμε όλα τα όπλα της φαρέτρας μας. Πάντως, καλό θα ήταν να μην ξεχνάς πως αργά ή γρήγορα ό,τι δίνεις παίρνεις...

Έλεγχος/Διαχείριση της διαδικτυακής παρουσίας σου

Η διαδικτυακή σου παρουσία σχετίζεται στενά με την προσωπική σου φήμη αλλά και το branding σου. Τα βασικά διαδικτυακά εργαλεία (Facebook, LinkedIn, blog κ.ά.) αναφέρθηκαν ήδη στο προηγούμενο άρθρο και είναι γνωστές στους περισσότερους οι βασικές συμβουλές για τη διαμόρφωση της καλύτερης δυνατής εικόνας μέσω αυτών. Είναι, όμως, σημαντικό να ελέγχεις τι κυκλοφορεί για το όνομά σου στον κυβερνοχώρο. Ακόμα κι αν η εργασία σου δεν σχετίζεται άμεσα με την εικόνα σου, καλό είναι να μη δίνεται σε κάποιον το δικαίωμα να σε απορρίψει εξαιτίας κάποιας άστοχης, άκομψης ή και συκοφαντικής αναφοράς στο όνομά σου.

Επομένως:

  • Τσέκαρε τι αναγράφεται στο Google για σένα, πληκτρολογώντας το όνομά σου στα ελληνικά και τα αγγλικά. Μπορεί να εκπλαγείς με το αποτέλεσμα... Κάνε ένα πρώτο ξεκαθάρισμα, π.χ. σβήσε ό,τι μπορείς, από λογαριασμούς μέχρι posts, ή χρησιμοποίησε το scrubber.social/. Υπάρχουν μάλιστα και κάποια εργαλεία που μπορείς να αξιοποιήσεις αν θέλεις να ενημερώνεσαι κάθε φορά που γίνεται search ή αναφορά στο όνομα ή την επιχείρησή σου (Google alerts, Radian6, Mention, Talkwalker, HootSuite, Twitter Search κ.ά.).
  • Διαχειρίσου τα πιθανά αρνητικά σχόλια, κυρίως αδιαφορώντας! Το πιθανότερο είναι αυτοί που τα έχουν γράψει να έχουν ήδη διαμορφωμένη άποψη, συνεπώς δεν αξίζει να μπεις στη διαδικασία να συγκρουστείς διαδικτυακά μαζί τους. Τώρα, αν έχεις τόση άνεση και μαεστρία, ίσως μπορείς να διαχειριστείς μ’ ένα μείγμα χιούμορ και (αυτο)σαρκασμού τα σχόλιά τους και να κερδίσεις πόντους. Αλλά πραγματικά χρειάζεται ταλέντο όλο αυτό και έχει ρίσκο....
  • Αν κάποιος άλλος έχει κάνει μια ανάρτηση με σένα (tag), έστω και άθελά του, που δεν σε κολακεύει, ζήτα του να την «κατεβάσει» ή να αφαιρέσει το όνομά σου από την αναφορά. Και βέβαια χρησιμοποίησε τις σχετικές ρυθμίσεις.
  • Θυμήσου αυτό που λέγαμε για τη συνέπεια. Οι αρχές σου στη ζωή και στην εργασία σου πρέπει να είναι ξεκάθαρες και να αποτυπώνονται σε όλες τις δημόσιες αναρτήσεις σου, οι οποίες, αν θες να δείχνεις ενεργός, καλό θα ήταν να παραμένουν τακτικές και ενδιαφέρουσες.

Άλλοι τρόποι για δικτύωση και καθιέρωση της επαγγελματικής σου ταυτότητας

Πέρα από το διαδίκτυο και τη δυναμική του, μπορείς να αξιοποιήσεις και άλλους τρόπους για να προβάλεις τη μοναδικότητά σου:

  • Κάνε μια παρουσίαση για ένα θέμα στο οποίο είσαι ειδικός/ή, σ’ ένα job event ή σε άλλη σχετική εκδήλωση
  • Γράψε άρθρα σε εφημερίδες/περιοδικά με αντικείμενο που σχετίζεται με το δικό σου
  • Κάνε γνωριμίες συμμετέχοντας σε συλλόγους και ομίλους που σ’ ενδιαφέρουν και όπου συχνάζουν άτομα από το target group σου
  • Βρες έναν μέντορα που θα σε ακούσει προσεκτικά και θα σε μυήσει στην κουλτούρα του επαγγελματικού κύκλου που σ’ ενδιαφέρει
  • Κάνε εθελοντικά αυτό που αγαπάς και ξέρεις καλά, όπου σε εκφράζει. Το καλό επιστρέφει...
  • Γνωστοποίησε την προσωπική σου ιστορία και γίνε έμπνευση για τους άλλους

Τέλος, διαμόρφωσε το δικό σου personal branding statement

Σύνταξε, δηλαδή, ένα κείμενο όπου με λίγες λέξεις θα ενημερώνεις τους άλλους για το ποιος είσαι και τι μπορείς να προσφέρεις, παρουσιάζοντας παράλληλα κάποια απόδειξη και προτρέποντάς τους να επικοινωνήσουν μαζί σου. Σας παραθέτω, για παράδειγμα, τη δική μου επαγγελματική δήλωση:

Ονομάζομαι Νέλλη Μπέλκη και είμαι σύμβουλος σταδιοδρομίας. Η δουλειά μου είναι να διευκολύνω τα άτομα να πάρουν τις επαγγελματικές αποφάσεις που θα τους κάνουν επιτυχημένους! Τα τελευταία χρόνια συναντώ ευτυχισμένους παλιούς πελάτες μου που μ’ ευχαριστούν για την παρέμβασή μου στην επαγγελματική τους πορεία. Ορίστε μια κάρτα μου! Καλέστε με όποτε βρεθείτε σε επαγγελματικό δίλημμα. Θα χαρώ να βοηθήσω!

Καταλήγοντας, το personal branding είναι για όλους. Αλλά θέλει δουλειά αν επιθυμείς να απογειώσεις την καριέρα σου με τη βοήθειά του. Μπορεί να σου προσφέρει αυτή τη δυνατότητα, αν το αξιοποιήσεις σωστά. Σε κάθε περίπτωση, θα ήθελα να σε προτρέψω να γίνεις και να παραμείνεις μοναδικός/ή και αυθεντικός/ή. Γιατί έτσι θα είσαι στα καλύτερά σου!

Νέλλη Μπέλκη,

Σύμβουλος σταδιοδρομίας

Share this post

Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn